Kontrast

Controlling w praktyce


Wykładowcami na studiach podyplomowych są doświadczeni pracownicy Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz praktycy i eksperci (doświadczeni menedżerowie, controllerzy oraz analitycy finansowi), posiadający odpowiednie kompetencje i doświadczenie zawodowe.


Dr inż. Roman Kotapski

Konsultant w zakresie zarządzania kosztami, Prezes Zarządu MARINA Sp. z o.o.

Specjalizuje się w rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej, budżetowaniu, zarządzaniu kosztami, controllingu. Opracował i wdrożył zakładowe plany kont, karty kalkulacyjne zleceń produkcyjnych i usługowych, systemy budżetowania i controllingu wraz z instrukcjami.

Autor ponad 190 artykułów na temat rachunkowości, rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej i budżetowania publikowanych na łamach specjalistycznych czasopism, m.in. ,,Controlling i Zarządzanie”, ,,Wodociągi – Kanalizacja”, „Rachunkowość”, „Rachunkowość Budżetowa”, „Biuletyn Rachunkowości i Finansów”, „Rachunkowość finansowa i audyt”.

Jest autorem i współautorem książek m.in. Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Kompendium wiedzy (Wydawnictwo MARINA 2006), Budżetowanie kosztów w przedsiębiorstwie (Wyd. ODDK 2002), Rachunkowość w zarządzaniu zdecentralizowanym przedsiębiorstwem (Wyd. PWE 2001), ABC kosztów przedsiębiorstwa telewizyjnego (Wyd. Montevideo 2005),. Rachunkowość zarządcza. Kompendium wiedzy (Wydawnictwo MARINA 2008), Zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym (Wyd. Poltext 2009), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań (Wydawnictwo MARINA 2009), Budżetowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem budowlano-montażowym (Wydawnictwo MARINA 2014).

Zrealizowane wybrane zlecenia:

-Opracowanie instrukcji kalkulacji kosztów operacji pacjenta Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Otwocku
-Opracowanie instrukcji kalkulacji kosztów usług pracowni diagnostycznych Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Otwocku
-Opracowanie zasady kalkulacji kosztów robocizny i kosztów jednostkowych usług sprzętowych i transportowych dla Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Chodzieży Sp. z o.o.
-Opracowanie zasad kalkulacji kosztów usług wynajmu jednostek transportowych i sprzętowych dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Raciborzu Sp. z o.o.
-Opracowanie zasad i instrukcji kalkulacji kosztów usług wewnętrznych dla Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Bolesławcu Sp. z o.o.
-Ocena zasadności kalkulacji kosztów jednostkowych wody i ścieków dla Urzędu Gminy w Lubinie
-Opracowanie zasad rozliczania kosztów transportu własnego RENEVIS Sp. z o.o. we Wrocławiu
-Instrukcja kalkulacji zleceń ślusarni i blacharni Przedsiębiorstwo Budownictwa Górniczego i Energetycznego EGBUD Sp. z o.o. w Bogatyni
-Opracowanie instrukcji kosztorysowania audycji radiowych Radio Katowice SA
-Opracowanie i wdrożenie systemu budżetowania dla Miejskich Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Chodzieży
-Opracowanie zakładowego planu kont w zakresie zespołu 5 Koszty wg typów działalności i ich rozliczenie oraz zespołu 7 Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem dla Powiatowego Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Otwocku
-Opracowanie zakładowego planu kont w zakresie zespołu 5 Koszty wg typów działalności i ich rozliczenie oraz zespołu 7 Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Miejskiej Sp. z o.o. w Polkowicach
-Opracowanie koncepcji wdrożenia controllingu budowy dla Przedsiębiorstwa Robót Mostowych MOSTY-Łódź SA
-Ocena zasadności kalkulacji kosztów jednostkowych wody i ścieków dla Urzędu Gminy w Lubinie


Maria Kubacka

Trener, wykładowca, posiada doświadczenie dydaktyczne oraz wiedzę praktyczną z zakresu finansów, controllingu, rachunkowości finansowej i zarządczej oraz zarządzania projektami. Obecnie asystent na wyższej uczelni oraz kierownik ds. finansów, controllingu i szkoleń w spółce kapitałowej, gdzie odpowiada za przygotowywanie raportów i analiz dla zarządu,  analizę i kontrolę kosztów oraz ich optymalizację, ocenę rentowności działania spółki, sporządzanie analiz biznesowych, planowanie, identyfikowanie możliwości rozwoju przedsiębiorstwa, analizę potrzeb szkoleniowych. Posiada doświadczenie w zakresie nadzoru finansowego. Pełni funkcję członka rady nadzorczej WF PZL Zakład Doświadczalny Sp. z o.o. Ma duże doświadczenie trenerskie w prowadzeniu szkoleń m.in. w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce. oraz na studiach podyplomowych.


Dr Sabina Rokita

Doktor nauk ekonomicznych (specjalność: Rachunkowość), Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Posiada wieloletnie doświadczenie w controllingu (zwłaszcza projektów), zarządzaniu finansami oraz jako główny księgowy w stowarzyszeniu. Specjalizuje się w controllingu, rachunkowości zarządczej oraz w zarządzaniu finansami projektów. Od 2001 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne oraz szkolenia z zakresu rachunkowości i zarządzania finansami. Obecnie adiunkt na Politechnice Rzeszowskiej w Zakładzie Finansów, Bankowości i Rachunkowości.


Dr Alfred Szydełko

Prezes zarządu Centrum Edukacji i Doradztwa w Biznesie „Innowator” Sp. z o.o., ekspert, trener, praktyk, doktor nauk ekonomicznych (specjalność: „rachunkowość”), członek zarządu Podkarpackiego Oddziału Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, członek Komisji Szkoleniowej i Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Certyfikacji Zawodu Księgowego SKwP w Rzeszowie, Członek Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Członek Zespołu ds. Certyfikacji Zawodu Specjalista Rachunkowości Zarządczej/Controllingu w ramach SKwP Warszawie. Specjalista z zakresu projektowania i wdrażania do praktyki przedsiębiorstw systemów controllingu, rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej. Wieloletni pracownik naukowy i wykładowca Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (Filia w Rzeszowie), Politechniki Rzeszowskiej, Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Szkoły Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (wykładowca na studiach podyplomowych „Finanse i rachunkowość), Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu (wykładowca na studiach podyplomowych „Rachunkowość”), Rzeszowskiej Szkoły Menedżerów, Centrum Edukacji Ekonomicznej (z zakresu rachunkowości, rachunku kosztów i controllingu), Centrum Edukacji i Rozwoju Biznesu, Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej, BMM, Agencji Kształcenia Kadr, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego i Polsko-Amerykańskiego Instytutu Przedsiębiorczości (z zakresu zarządzania finansami małych i średnich przedsiębiorstw). Doświadczenie zdobywał również jako główny księgowy, właściciel biura rachunkowego (tworzenie systemów rachunkowości finansowej i zarządczej oraz nadzór nad tymi systemami), doradca-analityk kosztowy (doradztwo w zakresie tworzenia systemów kosztowych wspomagających zarządzanie) w organizacjach pozarządowych i firmach prywatnych.


Dr Łukasz Szydełko

ekspert, doświadczony trener na stałe współpracujący m.in. ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce, Okręgową Izbą Radców Prawnych, Związkiem Rewizyjnym Banków Spółdzielczych  i wykładowca akademicki.  Doradca biznesowy, wiceprezes spółki kapitałowej, doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Specjalizuje się w działalności doradczej w obszarze rachunkowości i controllingu podmiotów gospodarczych oraz jednostek sektora finansów publicznych, rachunkowości instrumentów finansowych i zarządzaniu portfelem instrumentów finansowych w aspekcie ryzyka i dochodu.